diensten

over ons

#27 Wat is de link tussen de commercials van Jumbo en Kruidvat en de comedyserie All in the Family?

Wat is de link tussen die commercials en de baanbrekende TV-maker Norman Lear die op 3 december op 101-jarige leeftijd overleed? En waarom is dit interessant voor de communicatie van jouw organisatie?

Ik leerde het werk van Norman Lear kennen toen ik meeschreef aan comedyseries voor televisie. Hij was de producent en geestelijk vader van honderden TV-shows, waaronder de jaren 70 comedy hit All in the Family. En die show heeft televisie-comedy voor altijd veranderd. Voor mij waren alle afleveringen heerlijke leerstof.  

Voor wie All in the Family niet kent:

Archie Bunker, een conservatieve man met jaren 50 waarden botst continu met zijn schoonzoon Mike die de progressieve jaren 70 jaren zeventig belichaamt. Archie noemt Mike steevast ‘meatball’. Archie’s vrouw Edith is vooral aan het redderen. Dochter Gloria zit vaak in een loyaliteitsconflict  tussen haar man en haar vader.

Waar was dit baanbrekend voor die tijd? En waarom is het nog actueel?

In de Volkskrant een citaat van Norman Lear dat het verduidelijkt: ‘Ik wilde een discussie op gang brengen over de verschillende standpunten binnen een Amerikaanse familie. De meningsverschillen en ruzies binnen de familie Bunker gingen over racisme, feminisme, homoseksualiteit, Watergate en de oorlog in Vietnam. Dat waren onderwerpen waar heel Amerika thuis over sprak. Maar op tv vond je er ondertussen niets van terug,’

De personages in All in the Family ademden de tijdgeest. Vijf seizoenen achter elkaar stond de serie op 1 van de Nielsen Ratings, zeg maar de kijkcijfers. Dat was nog nooit eerder vertoond.

Ik doe de serie tekort, maar ik vat het succes van All in the Family samen in drie punten:

1.     Ademde de tijdgeest

2.     Motor van de serie – De jaren 50 versus de jaren 70; ieder maatschappelijk thema was aanleiding voor een komische botsing tussen Archie en Meatball.

3.     Saving grace – Archie Bunker -in 2009 uitgeroepen tot het beste comedy personage ooit- was een conservatieve mopperaar, maar hij zag eruit als een gezellige ronde opa. Door dat voorkomen vergaf je hem de soms extreme uitspraken. Amerikanen noemen dat ‘saving grace’. En als het erop aan kwam, koos Archie altijd voor zijn familie. Dan hoorde zelfs ‘meatball’ erbij.

Nu de link met de Jumbo en Kruidvat commercials. Dat zijn beide comedyseries met afleveringen van 30 – 60 seconden. En voor zover ik weet zijn de kijkcijfers goed.  

In beide series volgen we het wel en wee van een gezin.

Bij Jumbo is dat een hecht gezin, waar de generatiekloof tussen ouders en kinderen voor humor zorgt. Dat is de motor van de serie die zachtjes zoemt, we zien vooral het leven van alledag. Het is meer tijdloos dan dat het de tijdgeest ademt.

Bij Kruidvat volgen we Lies, een alleenstaande moeder met twee kinderen. De motor van de serie is de worsteling van Lies met haar leven; rondkomen, op zoek naar de liefde, dealen met haar bijdehante kinderen. Lies moet materieel en emotioneel de eindjes aan elkaar knopen, je voelt bij haar de druk van inflatie, energiecisis en zelfs armoedegrens. Lies ademt de tijdgeest.  

Alle acteurs in beide series zijn gezegend met ‘saving grace’. Je vergeeft ze hun foutjes en leeft met ze mee. En wat veel mensen onderschatten: ze kunnen comedy spelen. Dat is het lastigste genre weet iedere acteur en schrijver.

Hoe scoort jouw communicatie op deze drie punten?

Ook als je geen serie commercials op televisie hebt lopen, is het interessant om een check te doen.

o   Sluiten mijn uitingen aan op de tijdgeest?

o   Hebben de hoofdrolspelers van mijn campagne ‘saving grace’?

o   Wat is de motor van mijn communicatie? Wat botst met wat, wie botst met wie? Zonder wrijving geen glans.

Vooral dat laatste vinden veel organisaties spannend. Ze blijven ver weg van wrijving, terwijl juist dat de aandacht opeist. En humor is een fijne verpakking om het op te dienen. Al lachend raakt jouw publiek ontvankelijk voor jouw boodschap. 

Voor de komende tijd: wat is de motor bij je thuis? En welke wrijving geeft glans? Aan de kerstdis kun je er zomaar achter komen. Toch je schoonzoon, die ‘meatball’?

Geniet tot de laatst klokslag van dit jaar. 

Wil je in 2024 jouw communicatie-motor een humor injectie geven? Mail me voor een vrijblijvende brainstorm: henkjan@broadcastyourbusiness.nl

Hollywood in je mail