diensten

over ons

#26 Wat is de link tussen de verkiezingen en The Super Models? Hoe 4 vrouwen de modellen business voorgoed veranderden.

Op het moment dat de Sovjet Unie in 1991 uit elkaar viel stond Naomi Campbell op de cover van Time magazine. Dat geeft aan wat voor status Naomi, maar ook Christy, Cindy en Linda in die tijd hadden. Ze waren geen modellen, maar Super Models. ‘Beauty and the Bucks’ staat er op de cover van Time Magazine bij de foto van Naomi. 

Nieuw op Apple TV: de 4-delige documentaire The Super Models over hoe Naomi Campbell, Christy Turlington, Cindy Crawford en Linda Evangeliste de business waarin ze werkten voorgoed veranderden.

Voor mij is het ‘a trip down memory lane’, want in 1987 ging ik in Amsterdam stage lopen in de mode marketing. Dat zat zo; voor mijn studie communicatiewetenschappen had ik twee specialisaties: scenarioschrijven en marketing. En ik was altijd al gefascineerd door de mode-industrie. Dus dat werd het onderwerp van mijn afstudeerscriptie.

Om bij te verdienen schreef ik me in bij een modellenbureau en liep ik welgeteld één modeshow. Het was wel een hele week drie keer per dag op een beurs voor het betere leven. Maar na 20 dezelfde shows wist ik wel dat dit niet mijn roeping was. Daar waren de boekers op het modellenbureau het mee eens.

De grote doorbraak van Naomi, Christy, Cindy en Linda moest toen nog komen. Zij waren vanaf hun zestiende jaar modellen in de klassieke zin: om kleding te showen. Hun mening telde niet mee. Cindy ging met lang haar naar een klus in Rome en kwam kortgeknipt terug, terwijl ze vooraf had gezegd dat ze dit niet wilde. 

Fotografen en de agenten van de modellenbureaus hadden het voor het zeggen. En daar zaten foute types tussen, zoals Gerard Marie, een van de directeuren van het gerenommeerde bureau Elite Models.

Linda Evangeliste trouwde met hem en werd misbruikt. ‘Alleen mijn gezicht raakte hij niet aan, want dat bracht geld op,’ vertelt ze in de documentaire. Ze was niet zijn enige slachtoffer. 16 modellen, waaronder de Nederlandse Karen Mulder, klaagden hem aan voor aanranding en verkrachting. Ze werden niet geloofd.

Hoe hebben deze 4 dames die door (foute) mannen geregeerde business naar hun hand kunnen zetten? Voor mij is het een combinatie van 2 factoren die niet alleen in de modellen business gelden, maar in alle branches

1.    Timing is everything. Na jarenlang hard werken waren ze de juiste gezichten op het juiste moment.

In januari 1990 zette de Britse Vogue ze op de cover als de gezichten voor het komende decennium. Fotograaf Peter Lindbergh wordt wel de vader van The Super Models genoemd, want hij maakte de inmiddels iconische coverfoto.

Een paar maanden later werden ze geregisseerd door David Fincher, die later doorbrak met o.a. Se7en en The Fight Club. Ze playbackten in de filmische videoclip van het nummer Freedom van George Michael, die zelf niet meer in videoclips wilde verschijnen.

Freedom knalde uit de speakers toen ze begin 1991 de show van modeontwerper Gianni Versace openden. Arm in arm met de ontwerper liepen ze over de catwalk; de transformatie van model naar Super Model was voltooid.

2.    Cross over. De vijf verbonden werelden die daarvoor gescheiden waren; glossy magazines, modeshows en videoclips.

Het maakte hen celebrities die zelf bepaalden voor welk merk en met welke fotograaf ze werkten. Ze werden de koninginnen van de catwalk; beginnende ontwerpers braken door als zij meeliepen in hun show. Gearriveerde ontwerpers, zoals Valentino, klaagden dat The Super Models meer aandacht kregen dan de haute couture. 

Nu maak ik een cross over van The Super Models naar de verkiezingen. Timing is everything, want ik kom net uit het stemhokje. 

Stel: je staat als organisatie midden in de samenleving en je weet dat veel van jouw klanten het moeilijk hebben. Welke video moet je dan nu maken om ze te helpen? 

Om je te helpen met het antwoord heb ik drie vragen als leidraad:

  • Wat waren voor jou de hot issues deze verkiezingen?
  • Welke van die issues is het meest urgent voor jouw klanten?
  • Speelt jouw product of dienst in op die urgentie?    

Ja?

Picture this: jouw video gaat over hun urgente probleem, waar ze al weken op tv, radio in de krant en online meningen over horen. Maar jij biedt geen mening, nee, jij biedt een oplossing. Een product of dienst waar ze werkelijk mee zijn geholpen.

Interessante cross over? Op het juiste moment? Mail me dan voor een brainstorm: henkjan@broadcastyourbusiness.nl

Hollywood in je mail