diensten

over ons

#13 Quintin Tarantino was here! En hij bracht me op dit idee…

Als je held in de stad is, wil je erbij zijn. Hij was er, afgelopen zondag in een afgeladen theater Carré: Quintin Tarantino, regisseur van negen films, waaronder Pulp Fiction, Jackie Brown, Django Unchained, Inglorious Bastards en mijn persoonlijke favoriet: Once upon a time in Hollywood.

Schrijver Arnon Grunberg interviewde hem over zijn vorig jaar uitgekomen essaybundel Cinema Speculation. Tien essays met verrassende inzichten over tien Amerikaanse films die Tarantino hebben gevormd. Allemaal films uit de jaren 70, want zijn moeder Connie en zijn stiefvader Curt namen hem mee als ze naar film gingen, op voorwaarde dat hij zijn mond hield. 

Zo zag hij al heel jong klassiekers als Deliverance, Dirty Harry, The Godfather, The French Connection. Geen films voor een tere kinderziel, maar wellicht een ideale opvoeding voor een regisseur die begin jaren negentig Hollywood opschudde met zijn regiedebuut Reservoir Dogs.

Op gevel van Carré geen aankondiging of de naam van Tarantino. Het zou een stormloop kunnen veroorzaken, want Tarantino is de rockster onder Hollywood regisseurs. Hij deed geen filmopleiding, maar ging als vijftienjarige van school om in een videotheek te werken.

In al zijn werk zie je referenties naar films die hij heeft gezien, maar vanaf zijn debuut heeft hij een volstrekt eigen stem en stijl. Veel geweld en veel humor, wat mij betreft, maar ik heb ooit ruzie gehad met een vriendin die tijdens Pulp Fiction wegliep. You love him or you hate him.

In Carré hing iedereen aan zijn lippen. Een van de speculaties die Tarantino in zijn essaybundel behandelt: stel dat niet Martin Scorcese, maar Brian de Palma Taxi Driver geregisseerd had. Geen vreemde vraag als je weet dat De Palma als eerste het script van Paul Schrader kreeg om te lezen. Hij besloot om het niet te regisseren omdat hij bang was dat het niet commercieel genoeg zou zijn. Hij koos voor een andere film, Obsession, ook geschreven door Paul Schrader. Laat die nou commercieel floppen, terwijl Taxi Driver volle zalen trok en een klassieker werd.

Nu kan ik me niet voorstellen dat Brian de Palma een betere Taxi Driver zou hebben gemaakt dan Martin Scorcese. Ook omdat de Palma niet van plan was om Robert de Niro en Harvey Keitel te casten. ‘En die twee maken Taxi Driver,’ aldus Tarantino.  

Cinema Speculatie brengt me op het idee van Business Speculatie.

Dat werkt zo: stel dat jouw grootste concurrent op jouw stoel gaat zitten. Wat zou die anders doen? Wat voor inzichten kan dat opleveren voor jouw business? Als de gedachte aan je concurrent je benauwt, kun je verder weg denken. Stel dat Richard Branson of wijlen Steve Jobs op jouw stoel gaan zitten. Hoe zou je business dan veranderen? Wat kun je daarvan leren?  

Of nog beter: stel dat Quintin Tarantino op je stoel gaat zitten en met al zijn passie, werklust en eigen stijl met jouw business aan de gang gaat? Wat gaat er dan gebeuren? 

Eén voorspelling durf ik te doen: je medewerkers zijn bij hem in goede handen. Dat zeg ik, omdat hij het geheim deelde van hoe je acteurs moet regisseren. ‘Je moet ze geruststellen, zorgen dat ze op hun gemak zijn. Als ze gaan zeuren dat hun broek niet lekker zit of dat de kleur niet bij hun personage past, is dat hun manier om te vertellen dat ze nerveus zijn. Je moet zorgen dat ze relaxed op de set staan.’

In de documentaire over zijn eerste acht films QT, the first eight, o.a. te zien op Prime Video, vertellen acteurs hoe Tarantino op de set een familiegevoel creëert. En hoe hij al decennialang met een vaste groep acteurs, stuntmensen, editors en producers werkt. Ze zijn hem trouw en staan meteen klaar als hij voor een nieuw project belt. 

Loyale medewerkers, de besten in hun vak, dat wil iedere CEO.

Mijn persoonlijke Business Speculatie: wat zou Tarantino zeggen over mijn tweewekelijkse publicatie ‘Hollywood in je mail’? Zou hij me aanmoedigen om er meer mee te doen. Om er mee op de planken te gaan. Niet in Carré, maar in-company. Een presentatie over wat je als marketeer, accountmanager of communicatieprofessional kunt leren van Hollywood.

Vind je dit een interessante speculatie? Wil je horen hoe ik zo’n presentatie voor jouw business zou insteken? Mail me dan rechtstreeks: henkjan@broadcastyourbusiness.nl

Hollywood in je mail