diensten

over ons

#14 Hoe bewaakt George Clooney het merk George Clooney?

‘Gorgeous George’ is een bijnaam van acteur George Clooney. Ik leerde hem kennen als dokter Doug Ross in de Amerikaanse ziekenhuisserie ER. De scenarioschrijvers lieten hem het bed delen met de mooiste vrouwen, waar hij in zijn rol bescheiden over deed. Vooral tegen dokter Mark Greene die nogal hoekig met de andere sekse omging. Het was alsof Doug wilde zeggen: ik kan er ook niks aan doen dat ik ‘gorgeous’ ben geboren.

Na vijf seizoenen ER maakte George een geslaagde overstap naar Hollywood. In dat jaar speelde hij in de film Out of Sight, naar een boek van Leonard Elmore, een misdaadschrijver die strooit met oneliners en puntige dialogen. Die waren helemaal besteed aan George. Hij was ‘gorgeous’ en ‘funny’. Kan het nog beter worden? 

Ja, inmiddels won hij meer dan 30 filmprijzen, waaronder een Oscar voor beste mannelijk bijrol in Syriana, waarin hij als CIA-agent infiltreert om het regeringsbeleid van een fictief olierijk land te beïnvloeden. Als producent won hij een Oscar voor beste film met Argo, een heroïsch verhaal over de bevrijding van zes Amerikaanse diplomaten toen de ayatollah Khomeini de macht overnam in Iran.

George draait zijn hand niet om voor onschuldige misdaadfilms zoals Oceans 11, 12, 13 en romcoms met Julia Roberts, maar als acteur, producent en regisseur kiest hij steeds vaker voor films over misstanden en maatschappelijk verantwoorde thema’s.

Gorgeous, funny en woke!

Deze ‘merkwaarden’ lijken in de loop der films te zijn gecultiveerd. Ze zijn de basis van het merk George Clooney en worden bewaakt door advocaten die ongeautoriseerd gebruik van zijn naam of beeld aanpakken.

Is er dan niks aan te merken op die man? Zijn er geen vuige roddels over hem, want daar lusten ze in Hollywood wel pap van. The dirtier, the better.

George is een keer gescheiden en riep toen hij nooit meer zou trouwen… maar de liefde won en hij is alweer jaren gelukkig getrouwd met de Brits-Libanese mensenrechtenadvocate Amal Alamuddin. Met haar besprak hij het aanbod voor een reclamespotje van een luchtvaartmaatschappij: 35 miljoen dollar voor een dag werk. Ze besloten het niet te doen, want de vliegtuigmaatschappij hoorde bij een ’twijfelachtig’ land, zoals hij het noemde. ‘Dus als ik er wakker van moet liggen is het het niet waard.’

35 miljoen voor een dag werken, nee, dat had ik ook gedaan. Ik wil ook niks te maken hebben met twijfelachtige landen.

Dat klinkt cynisch, ik weet het, maar George is zo verantwoord in alles wat hij doet dat hij uit zicht raakt voor mij. Ik ben een mens met gebreken en kan niet meer relateren aan Holy George.

Wat ik wil zeggen?

Zorg dat je als merk niet te voorspelbaar, te verantwoord en te saai wordt. Creëer op z’n tijd een relletje, een reden voor mensen om zich op te winden. Rumoer zorgt voor emotie, herkenning en binding.

Bijvoorbeeld een robbertje vechten, zoals op de set van Three Kings schijnt te zijn gebeurd. George ging op de vuist met regisseur David O. Russell, omdat die aan het schreeuwen was tegen figuranten. Ik denk dat George heeft gewonnen, want de regisseur verklaarde later dat hij zelfs voor 20 miljoen niet meer met George wil werken.

Na de samenwerking in Ocean’s Eleven haalden Clooney en Brad Pitt grappen met elkaar uit. Zo verspreidde Pitt het gericht dat Clooney alleen nog maar aangesproken wilde worden als Danny Ocean (de naam van zijn personage in de Ocean’s-filmserie) en dat hij niet in de ogen gekeken wilde worden.

Als reactie daarop plakte Clooney stickers op de bumper van Pitts auto met daarop ’I’m gay and I vote’ en ‘Small penis on board.’

Brad huurde toen iemand in om in de auto van George te urineren, waarop George iemand inhuurde om de auto van Brad oranje te spuiten.

Jongenshumor, die mij meer doet dan de mededeling dat George samenwerkt met Nespresso omdat dit merk aansluit bij zijn persoonlijke waarden, zoals duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Lovenswaardig, maar ik ga er geen kopje meer door drinken. Sorry, George.

Is er geen Nespresso grap uit te halen met Brad Pitt? Een vrachtwagenlading capsules met een nieuw smaakje (meer Pitt) bij Brad op de stoep storten. En dan in spanning wachten hoe hij  George terugpakt.

Wil je brainstormen over een relletje rond jouw merk?  Mail me dan rechtstreeks via henkjan@broadcastyourbusiness.nl

Hollywood in je mail