Eergisteren, dinsdag 2 mei, zijn meer dan 11.000 scenarioschrijvers in Hollywood in staking gegaan. Inzet: betere arbeidsvoorwaarden. Het zou me niet verbazen als sommige producenten al twee nachten wakker liggen, want de laatste staking van scenarioschrijvers uit 2007 duurde 100 dagen en kostte de filmindustrie circa twee miljard dollar.
De bioscoopzoeker kwam toen ook tekort, want de James Bond film Quantom of Solace was een tegenvaller. Het script arriveerde twee uur voordat de staking begon, verteld acteur Daniel Craig -alias 007- op de site IndieWire. Herschrijven door een professionele scenarioschrijver was niet meer mogelijk. Mr. Bond heeft toen zelf de pen ter hand genomen, maar kon het script niet redden. License to kill is wat anders dan License to write. Scenarioschrijven is een vak.
Dat is niet veranderd, maar in 2023 hebben de Hollywood scribenten gezelschap gekregen van Chatbot ChatGPT. Die kun je de opdracht geven om een scenario te schrijven voor een Bond film. Als dat voor de producenten goed genoeg is, hoeven de scenarioschrijvers na de staking niet terug te komen.
In de Volkskrant namen ze de som op de proef met scriptwriter ChatGPT. Opdracht: Schrijf de 28e James Bond film. Conclusies: de dialogen van James waren houterig, de emotionele scènes te emotioneel het verhaal te voor de hand liggend. Van ChatGPT hebben de scenarioschrijvers bij deze onderhandelingen nog geen last, aldus de Volkskrant.
Gelukkig, want scenarioschrijven is de basis voor al mijn online events, video’s en animaties. Het script moet top zijn en mijn opdrachtgever helemaal happy, pas dan ga ik opnemen en regisseren.
Toch heb ik afgelopen nacht ook wakker gelegen en niet vanwege de staking in Hollywood. Ook niet vanwege ChatGPT, maar wel vanwege AlphaGo. Dat is een door Google ontwikkelde computer die zelflerend is. Door eindeloos het bordspel Go tegen zichzelf te spelen herkende AlphaGo patronen en versloeg in 2017 de beste Go speler ter wereld, de 19-jarige Chinees Ke Jie.
Dan denk ik: 90% van de bioscoopfilms volgt een vast stramien, die vaak voorspelbaar zijn. Romcoms, thrillers, James Bond films; je weet wat je krijgt en daarom kijk je ook.
Kan een zelflerende computer die patronen ook niet herkennen? En zichzelf leren hoe je de kijker op het puntje van de stoel krijgt. Schudt de volgende generatie ChatGPT niet de ene na de cliffhanger uit de mouw waardoor wij allemaal binge-watchende zombies worden?
Daarom mijn advies: stel jezelf op tijd deze 2 vragen.
o Is mijn baan/ organisatie ChatGPT-proof?
o Kan ik rustig gaan staken omdat mijn werk onvervangbaar is door technologie?
Twee keer ‘ja’, dan zit je lekker.
Toch een ‘nee’, wees dan alert.
De afgelopen 30 jaar heb ik genoeg voorbeelden gezien van branches die te laat reageerden toen de wereld in hoog tempo veranderde.
o De oplagen van tijdschriften daalden dramatisch toen de adverteerders het bereik van online ontdekten.
o Fotozaken gingen failliet toen smartphones betere camera’s kregen.
o De posterijen leken op sterven na dood toen E-mail de norm werd… maar zijn nu springlevend en zijn 24/7 druk met het bezorgen van online bestellingen.
Hoe zorg je ervoor dat jouw business relevant blijft en jouw verhaal actueel? Die vragen komen aan bod in mijn in-company workshop Hollywood Rules.
Meer weten?
Mail me rechtstreeks via henkjan@broadcastyourbusiness.nl