Op Valentijnsdag staat er een première gepland van een nieuwe Bambi film. Weet je nog? De eerste Bambi film kwam uit in 1942. Gemaakt door Disney. Bekend van de kinderfilms en berucht om het beschermen van Walt Disney’s nalatenschap.
In de nieuwe Bambi wordt het hertje hondsdol en moordt er naar hartenlust op los.
Eh, serieus?
Ja, de titel is Bambi: The Reckoning. De afrekening.
In het origineel uit 1942 verliest het hertje op tragische wijze zijn moeder. 81 jaar later neemt hij wraak in een horror-sequel.
Zijn ze bij Disney gek geworden?
Nee, ze trekken zich de haren uit hun hoofd van ergernis. Maar ze kunnen er niks tegen doen, want de film is ontleend aan een boek uit 1923: Bambi, a Life in the Woods van Felix Salten. Na honderd jaar worden verhalen ‘publiek domein’. Anders gezegd: er rusten geen rechten meer op en iedereen kan er mee aan de haal.
Waarom Bambi: the Reckoning op Valentijnsdag uitkomt, weet ik niet. Je verwacht het meer bij Halloween. Daarentegen: met Valentijn is het schrikeffect groter. Zit je met vlinders in je buik en een prille liefde in de bioscoop…
Deze lowbudget slasher-Bambi moet het vooralsnog doen met 1 vertoning, maar heeft wel de internationale pers gehaald.
Hoe zit het met merken die 100 jaar oud zijn? Zijn die ook publiek domein?
Bedrijven en merken die honderd jaar bestaan kunnen het predikaat hofleverancier aanvragen, maar… lopen ze niet het gevaar om ook horror-leverancier te worden? Philips, the anrgy lightbulb. KLM, horror in the sky.
Ik ben geen jurist, dus ik durf er geen uitspraak over te doen.
Sommige merken zetten horror in om merkbekendheid te vergroten. Vaak met Hollywood horror als inspiratie.
Playstation 3 werd gelanceerd met een ‘creepy baby’ commercial, die mij doet denken aan de pop Chuky uit de horrorklassieker Child’s Play. Idee was om het de nieuwe Playstation versie neer te zetten als ‘edgy, dangerous, unpredictable, and powerful’.
Mijn favoriete horror-commercial is voor het stofzuiger merk Dirt Devil. Het is rechtstreeks ontleend aan de film the Exorcist. Script: een priester meldt zich voor een duiveluitdrijving. Hij loopt de trap op, slaat een kruis en ziet in een kamer een meisje tegen het plafond heen en weer bewegen, terwijl ze als bezeten krijst.
Resultaat: bange kinderen voor de televisie, veel klachten van ouders, veel aandacht in de media.
De clou van de Dirt Devil commercial zien we als de camera naar een etage hoger gaat. Daar is een vrouw vrolijk aan het stofzuigen met een Dirt Devil. De zuigkracht is zo groot dat het meisje een verdieping lager tegen het plafond wordt gezogen. Horror-comedy, inmiddels 4,3 miljoen keer bekeken op you tube.
Zelf had ik ook horror-comedy plannen. Voor een schoonmaakbedrijf dat wilde benadrukken dat ze 365 dagen per jaar doorwerkten, bedacht ik een Halloween video, waarin de schoonmakers de vloeren spic en span maken na een Halloween slachtpartij. Helaas voor mij durfde het bedrijf het niet aan.
Ik denk dat je nooit bang moet zijn om de aandacht van je publiek te pakken. Ook als daar horror voor nodig is. Ben je het met mee eens? Mail me dan rechtstreeks: henkjan@broadcastyourbusiness.nl Dan plannen we een horror-brainstorm.