diensten

over ons

#8 Megalopolis, Apocalypse Now en waarom je blij mag zijn met tegenspoed

Het vaktijdschrift The Hollywood Reporter rapporteert over de problemen op de set van Megalopolis. Een sciencefiction-drama ‘in the making’ van een van mijn favoriete regisseurs, Francis Ford Coppola. 

Hij heeft zijn visual effect-team ontslagen en het complete designteam schijnt vervolgens zelf te zijn opgestapt. Oeps, want science fiction is bijna synoniem aan visual effects.

Toch hoop ik voor Mr. Coppola dat er nog meer misgaat. Ik wens dat het net zo uit de hand loop als bij de opnames van zijn Vietnam-drama Apocalypse Now. Nu een klassieker, tijdens de opnames een nachtmerrie.

Korte opsomming van wat er misging tijdens die opnames: een orkaan verwoestte de filmset, de van het Filipijnse leger gehuurde helikopters vlogen soms weg om tegen rebellen te vechten en ‘last but not least’: de acteurs. Hoofdrolspeler Harvey Keitel werd vervangen door Martin Sheen, die na een paar weken een hartaanval kreeg. Dennis Hopper speelt weergaloos een junkie-fotograaf. Wat blijkt: hij was de hele dag ape-stoned. Marlon Brando weigerde teksten te leren en had niet de moeite genomen om vooraf het boek te lezen, waarop de film is gebaseerd, Heart of Darkness van Joseph Conrad.

Al deze rampspoed zie je in de documentaire Hearts of Darkness: A Filmmaker’s Apocalypse van Eleanor Coppola, de vrouw van Francis. 

Ik hoop dat de opnames van Megalopolis net zo groots ontsporen, omdat Apocalypse Now uiteindelijk een groot succes werd. De film werd overladen met prijzen, waaronder een Gouden Palm en een Oscar voor beste camerawerk. De opbrengst was meer dan 83 miljoen dollar tegenover een budget van 31 miljoen. Dat wens ik Coppola met Megapolis ook toe. 

Verhalen over hoe bijna mis ging doen het goed. Niet alleen in Hollywood, maar ook in de wereld van commerciële en non-profit organisaties.

Toch worden deze verhalen door de meeste organisaties angstvallig buiten de deur gehouden. Ze staan niet op de website, er is geen video over gemaakt en je vindt ze niet terug in de corporate brochure.

En dat is een gemiste kans.

Succes krijgt kleur als je weet hoe hard iemand ervoor heeft moeten werken. Hoe het bijna misging, hoe iemand struikelde, overeind krabbelde, bleef doorgaan, een nieuwe kans creëerde en uiteindelijk won.

Publiek houdt van winnaarsverhalen, maar het succes moet niet zijn komen aanwaaien. Een ‘happy end’ moet worden verdiend. En hoe hoger de prijs, hoe beter.   

Laat zien wat je voor jouw succes hebt moeten doen en laten. 

Graaf in je corporate historie en dis de verhalen op waar je ongemakkelijk van wordt. Waar het bijna misging. Jouw Apocalypse Now verhalen.

Verwerk die verhalen in je corporate story. Maak er een video van, want er zit drama in.

Neem jouw klanten en medewerkers mee op de reis die je hebt moeten afleggen. Verras, betrek en entertain ze. Gun ze een kijkje in je ziel.

Zo versterk je de relatie met je klanten en medewerkers. Zo krijgen zij meer binding met je merk, product of dienst. Zo krijgt jouw verhaal een happy end.

Wil je sparren over jouw tegenspoed verhalen? Mail me dan rechtstreeks henkjan@broadcastyourbusiness.nl

Hollywood in je mail