Het dochtertje van een goede vriend is in 72 minuten vegetariër geworden. Dat komt door Knor, het varkentje uit de gelijknamige animatiefilm. Het stal het hart van het dochtertje van mijn vriend. Sindsdien weigert ze ieder stukje vlees.
Iets soortgelijk gebeurde met mijn zoontje toen hij Toy Story zag. Hij werd wild van de astronaut Buzz Lightyear. Toevallig stond die als pop te koop toen we de bioscoopzaal verlieten.
Buzz heeft jaren bij ons gewoond en ’s nachts zat hij op de rand van het bed van mijn zoontje. Als ik voor het slapengaan bij hem ging kijken, had ik weleens het idee dat ik hoorde fluisteren ‘to infinity and beyond’.
Mijn moeder spreekt met warmte in haar stem over het hertje ‘Bambi’. Die Disney klassieker heeft ze ongeveer 80 (!) jaar geleden gezien. Het zou me niet verbazen als ze in al die tijd geen hertenvlees heeft aangeraakt.
Hoe mooi een film ook is getekend, hoe spannend het verhaal ook is, mensen vallen voor een karakter in een animatiefilm. Dat nemen ze, soms letterlijk, mee naar huis
De animatiefilm is allang niet meer het domein van Hollywood. Ook corporate en non-profit organisaties profileren zich met animaties. Er is een heel jargon ontstaan met kreten als ‘infographics, explanimations, 360 graden, 2D, 3D, whiteboard, motion graphics, virtual reality, etc.’
Kort gezegd: er staan er nogal wat animaties online. Hoe zorg je ervoor dat die van jou eruit springt?
In ieder geval niet met het vrolijke poppetje dat ik drie keer op dezelfde dag tegenkwam. Op een website van een zorgverzekeraar, in een online commercial van een doe-het-jezelf zaak en in een TV spot van een hoveniersbedrijf.
Ik heb wel en vermoeden waarom ik het drie keer tegenkwam. De prijs. Die vrolijke poppetjes worden per kilo verkocht.
Toch is het een gevalletje van duurkoop, want met dat poppetje ga je het niet redden. Niet in de corporate wereld en ook niet in die van de non-profit.
Als je voor standaard kiest, is de kans groot dat je als standaard wordt afgedaan. Dat is het laatste wat je wilt.
Je wilt opvallen, origineler en leuker zijn dan je concurrentie. Je wilt aandacht van je publiek, je doelgroep.
Investeer in een getekend karakter dat exclusief voor jou wordt ontwikkeld. Een karakter dat jouw merk leuker maakt, een karakter waar jouw publiek van gaat houden en waarvoor ze in actie komt. Een karakter waar je jarenlang plezier van kunt hebben.
Dat weten ze ook in Hollywood.
In de top 25 kaskrakers allertijden staan 10 animatiefilms. En onze Knor is de Nederlandse inzending voor de Oscars. Niet in de categorie animatiefilm, maar in de grote-mensen-film categorie.
Wil je sparren over het karakter jouw animatiefilm?
Mail me rechtstreeks: henkjan@broadcastyourbusiness.nl