In het recent verschenen boek ‘Hollywood – the Oral History’ vertellen honderden filmprofessionals wat volgens hen het geheim van succes is in de filmindustrie. Waarom is dat ene niemendalletje een blockbuster, terwijl dat cinematografische meesterwerk flopt? Spoiler alert: het meest gegeven antwoord op die vraag is dat niemand het weet. Of zoals de beroemde scenarist William Goldman (Oscars voor Butch Cassidy and the Sundance Kid + All the President’s Men) het formuleert: ‘Nobody knows anything’. Dat bleek ook dit jaar. Tegen alle verwachtingen in werd the sequel van een film uit 1986 de hit van 2022: Top Gun: Maverick. Hoofdrolspeler Tom Cruise, inmiddels bijna zestig, maakte er een persoonlijke missie van. Hij ging bij bioscopen langs om de medewerkers moed in te spreken na twee magere pandemie-jaren. Als een jaren tachtig held zorgde hij voor de comeback van de blockbuster. Aan de kassa’s van de bioscopen werd voor 1,5 miljard dollar aan kaartjes verkocht voor Top Gun: Maverick. In het boek geeft Rob Reiner, regisseur van o.a. When Harry met Sally, dit advies voor wie succes najaagt. ‘Er zijn goede films die veel geld opleveren. Er zijn goede films die geen geld opleveren. Er zijn waardeloze films die geld opleveren. Er zijn waardeloze films die floppen. Mijn idee: probeer alleen goede films te maken, want het ergste wat je kunt doen, is iets slechts maken dat helemaal niks oplevert. Dan voel je je een totale idioot.’ Ook voor corporate video’s is er een hijgerige zoektocht naar succes. Het woord viral valt daarbij vaak. Nu is viral een breed begrip; de een gaat uit van een paar duizend views voor een video, de ander van een paar miljoen views binnen 24 uur. Welk getal je er ook aanhoudt, niemand kan garanderen dat een video viral gaat. Weet je waarom? In Hollywood worden er pakweg 500 films per jaar geproduceerd. Op You tube wordt er iedere minuut 500 uur (!) aan video’s geüpload. En dan heb je nog Facebook, Instagram en TikTok. Wat voor Hollywood films geldt, geldt nog meer voor video’s. Niemand kent het geheim van succes. Ik zit op de lijn van Rob Reiner en zet alles op alles om de beste video’s voor mijn opdrachtgevers te maken. En ik kijk graag af van Hollywood. Script, regie, edit, sound, productie; iedere discipline kan het verschil maken. Daarom vind ik boeken met Hollywood-wijsheden altijd de moeite waard. Tot slot: een weetje over Rob Reiner. Het gaat over de bekendste scene uit When Harry met Sally. Voor wie deze niet kent: in een vol restaurant simuleert Sally luidkeels een orgasme, om Harry te bewijzen dat mannen een gespeeld vrouwelijk orgasme niet kunnen onderscheiden van een echt. Rob Reiner toonde zich een bevlogen regisseur toen hij zag dat actrice Meg Ryan zich tijdens de repetitie inhield. Ze geneerde zich om zoiets intiems te spelen. En dan ook nog in een vol restuarant. Rob Reiner ging toen tegenover haar zitten en deed het vol overgave voor. Dat hielp, want Meg Ryan speelde vervolgens een scene die inmiddels klassiek is. Rob Reiner had later spijt van zijn regie-aanwijzing. Niet vanwege Meg Ryan, maar vanwege zijn moeder. Die zat tijdens de repetitie aan het tafeltje naast hem. Het is de actrice Estelle Lebost die in de film na het fake orgasme tegen een serveerster zegt: ‘I’ll have what she’s having!’. Uiteindelijk verklaren Harry en Sally elkaar de liefde op een nieuwjaarsfeest. Dat wens ik iedereen toe, een nieuwjaarsfeest vol liefde. En voor 2023: de beste video’s. Wil je volgend jaar beginnen met een Hollywood-waardige video? Mail me dan rechtstreeks: henkjan@broadcastyourbusiness.nl |