April = 15 jaar broadcastyourbusiness! Bij de lancering in april 2009 gebeurde er iets bijzonders: een reporter van het lokale Amerikaanse channel WBYT kwam op bezoek met de vraag: ‘Have the Dutch gone television crazy?’
Naast de bestaande 15 televisiezenders met landelijke dekking werd een nieuw concept geïntroduceerd: broadcastyourbusiness, met als doel: elke organisatie een eigen Online TV channel.
Deze internationale aandacht was opvallend en een Nederlandse journalist vertrouwde het niet. Hij dook erin en ontdekte dat de Amerikaanse reporter een acteur was, Michael Krass. ‘Got you,’ dacht de journalist en publiceerde zijn ontdekking…. om vervolgens te ontdekken dat het 1 april was.
De grap was geslaagd en broadcastyourbusiness van start.
De lanceringsvideo is hier nog te zien. https://vimeo.com/manage/videos/69431830
Het was geen mediastorm, maar een briesje waarmee we 15 jaar geleden van start gingen. We hadden de wind in de rug, want video was booming, mede dankzij You Tube dat 4 jaar eerder was opgericht.
De naam broadcastyourbusiness was trouwens geïnspireerd op de slogan die You Tube in die tijd voerde: ‘broadcast yourself’.
Mijn slogan werd: ‘broadcast your business – connect with your clients’.
Mediabureau Kobalt was de eerste die een Online TV Channel bestelde. Daar leek het niet op toen ik over het concept in gesprek ging met CEO Marceline Beijer. Ze gaf aan dat ze had besloten om communicatie te downsizen, maar na mijn pitch zei ze: ‘We gaan ervoor!’ Nogmaals bedankt Marceline!
In 2010 woonden we zo’n beetje op de Woonbeurs Amsterdam; overdag maakten we opnames met designers, trendsetters, standhouders en redacteuren van woonbladen als VT Wonen, Eigen Huis & Interieur en 101 Woonideeën. ’s Middags begonnen we met monteren, zodat er ’s avonds een aflevering van Woonbeurs TV live kon gaan. Een super ervaring met dank aan Ingrid van Schooten.
‘Story’ werd in de loop der jaren mijn stokpaardje, omdat digitale camera’s betaalbaarder werden en videomakers als paddenstoelen uit de grond schoten, maar een verhaal vertellen bleek een vak apart.
Mijn achtergrond als scenarioschrijver bleek cruciaal toen in 2020 ‘webinar’ het woord van het jaar werd. Hoe houd je een publiek een uur lang online geboeid? Het antwoord is een oude scenario-regel: ‘Don’t tell ‘m, show ‘em.’
Actie, er moet iets gebeuren in beeld, ook als het een talkshow is. Met een strakke spanningsboog, afwisseling, cliffhangers en interactie maakten we Online TV-shows.
Dat doen we nog steeds en daarmee lijkt na 15 jaar de cirkel deels rond; het werden geen channels, maar Online TV-shows. En daarnaast nog steeds veel video’s, die we schrijven, regisseren en produceren.
Ik wil al mijn opdrachtgevers van de afgelopen 15 jaar een dikke hug geven voor het vertrouwen en de samenwerking.
Wat de toekomst brengt? Ik verwacht een video-boost met AI dimensies die ons zullen verrassen en verbazen.
It’s video, but not as we know it.
Stay tuned.
Wil je iets mailen over 15 jaar broadcastyourbusiness? Stuur het naar: henkjan@broadcastyourbusiness.nl