Afgelopen zomer ging er een lang gekoesterde droom in vervulling. Samen met mijn gezin zat ik op tribunes bij de Olympische Spelen in Parijs. In een vol atletiekstadion zag ik o.a. Femke Bol en Lieke Klaver over de het paarse tartan snellen.
In het Team NL huis juichten we tijdens de huldiging van de roeiers en zagen we op grote schermen de mixed estafette team goud winnen. Het dak ging eraf.
Op straat hoorde ik opgewonden kreten en een Fransman liet mij op zijn smartphone meekijken hoe Teddy Riner judogoud won. Overal in de stad wapperden de Olympische ringen en op grote schermen kon je de wedstrijden live volgen.
Weer thuis ging het sportfeest door, want Worthy de Jong maakte de golden score bij 3X3 basketbal, en Sifan Hassan deed wat niemand voor mogelijk hield: na medailles op de 5 en 10 km won ze ook de marathon.
M’n vrouw riep: ‘Over vier jaar na LA!’
Grote kans dat Teddy Riner daar al is, want behangen met 7 gouden medailles wil hij Hollywood veroveren.
Bij de slotceremonie kregen we een voorproefje wat nu al de ‘Hollywood games’ worden genoemd. Tom Cruise – ‘always on a mission’ – kwam op zijn motor de Olympische vlag halen.
De wens om in 2028 naar LA te gaan, werd gevoed door de compilaties van deze spelen die ik in mijn mailbox ontving. Door de snelle montage en de strakke soundtrack ging ik ook fast forward. Ik heb al een appje gestuurd naar een vriendin van ons die in LA woont.
Mijn punt: maak op jouw B2B event de best mogelijk content voor het salestraject erna.
Waarom?
Op een B2B event werk je aan de relatie met je publiek/doelgroep.
In het traject daarna sluit je de deals.
Dat is allang bekend in corporate Nederland, maar in veel organisaties wordt er hard naar een B2B event toegewerkt, en na ‘a job well done’ is het door met de waan van de dag en het werk dat door het event is blijven liggen.
Dat is opmerkelijk, want je wilt de investering in je event terugverdienen. Content is dan een visuele aanjager van sales; het brengt je relatie terug naar jouw event, waar hij/zij is gefêteerd en inhoudelijk verrijkt. Dat zet de juiste toon om over business te praten.
Voor betaalde publieksevenementen, zoals de Olympische Spelen, is die content het begin van de ticketverkoop van de volgende editie.
Bij mij werkt het als een speer. Nog een keer kijken naar golden boy Harrie Lavreysen, de gouden hockeyteams, en die 24-jarige Zweed die met zijn polsstok over 6.25 sprong. Hij zegt dat hij nog hoger kan. LA here we come.
Wil je reageren of brainstormen over event-content als aanjager voor sales? Mail me dan rechtstreeks: henkjan@broadcastyourbusiness.nl