Een romcom op de werkvloer; dat klinkt in het Me Too tijdperk als explosief materiaal. Toch hebben we er eentje gemaakt en geen klachten gekregen. Sterker nog: we oogstten applaus.
Context: onderwerp van de video was het displaybeleid van een drogisterijketen. Voor wie niet meteen beeld heeft bij een display: het is een vaak kleurrijke kartonnen stellage waarop een leverancier producten laat zien. Het zijn vaak eyecatchers in het gangpad van een winkel.
De drogisterijketen wil dat leveranciers hun displays volgens vaste richtlijnen aanlevert. Dat stimuleert de verkoop en maakt het werk voor de winkelmedewerkers makkelijker. Win win dus.
Maar richtlijnen leveren zelden een leuke video op. Dus daar lag de uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat display-richtlijnen leuk zijn om naar te kijken? Zo leuk dat leveranciers na het kijken naar de video die richtlijnen bovenaan hun ‘to do’ zetten.
De opmaat naar het antwoord werd door de opdrachtgever gegeven. Zij hoopten dat de liefde voor de display bij de leveranciers zou groeien. Dat zinnetje was genoeg inspiratie voor een romcom met als titel ‘Love at first sight’.
Script: in het begin zetten we de kijker op het verkeerde been. Dat is altijd goed om de aandacht te pakken.
Scene 1 – exterieur – plein bij winkelcentrum
Romantische muziek.
We vallen in een gesprek tussen twee vrouwelijke medewerkers (X & Y).
X: Ik zag hem en het was meteen wauw.
Y: Wauw?
X: Net als in een romcom… ‘Love at first sight’. Ik stond stil en viel als een blok voor hem.
Y: Waar was dat wauw-moment?
X vertelt dat het in een drogisterij aan de overkant was en vraagt of Y hem wil ontmoeten, want hij is er iedere dag. ‘Het is echt een standvastig, betrouwbaar type.’ Y is benieuwd en samen gaan ze de drogisterij binnen.
Daar blijkt het niet om een man, maar om een display te gaan. Een vloerdisplay waar klanten ‘wauw’ zeggen, om vervolgens het product op de display in het winkelmandje te leggen.
Dat is wat X wil: displays die liefde op het eerste gezicht zijn.
Y moet even schakelen dat het niet om een man, maar om een display gaat, maar dan zitten de dames op één lijn. ‘Aan een relatie moet je werken’ en daar zijn gelukkig richtlijnen voor.
Aan de hand van meerdere voorbeelden laten X en Y zien hoe je tot de ideale display komt waar klanten voor blijven staan en ‘wauw’ zeggen.
De leveranciers waren gecharmeerd van de romcom en dat is lekker voor de richtlijnen. Ik wil niet zeggen dat ze nu sexy zijn, maar wel dat ze meer worden gekoesterd.
Romcom, thriller, actiefilm; een genre kan kijkers verrassen, en dat is een ideaal uitgangspositie om een boodschap over te brengen. Zeker voor een drogisterijketen met als slogan ‘steeds verrassend, altijd voordelig’.
Je moet een genre wel serieus nemen en goed uitwerken.
Het script is ‘leading’, maar bedenk dat de medewerkers die het gaan spelen geen acteurs zijn. Je moet ze regisseren, coachen, geruststellen – ‘ook bij een speelfilm moet het soms 10 keer over’ – en zorgen dat ze een geloofwaardige rol neerzetten.
En dan de montage, waar je met muziek, het juiste beeldritme en effecten een genre fijn kunt slijpen.
De twee medewerkers die ik mocht regisseren, deden het geweldig. Dat hoorden ze niet alleen van mij, maar ook van collega’s die de video zagen. Dat is een mooie bijvangst; dat zo’n video binnen een organisatie wordt gedeeld en zo voor meer liefde op de werkvloer zorgt. Dat is ook in deze tijd waardevol.
Denk je nu: ik wil die romcom ‘love at first sight’ weleens zien, stuur me dan een mail: henkjan@broadcastyourbusiness.nl