diensten

over ons

#20 de grootste zomerfilmhit aller tijden: 1 miljard in 3 weken

De CEO van speelgoedfabrikant Mattel nam het initiatief voor de film Barbie. Deze Ynon Kreis benaderde superster Margot Robbie en regisseur Greta Gerwig en deed iets wat ze in Hollywood zelden doen: hij gaf ze de vrije hand, aldus de vele artikelen die erover zijn geschreven.

Toch moet er in de loop van het productieproces een moment zijn geweest dat regisseur en scenarioschrijver Greta Gerwig het script presenteerde aan Mr. Kreis. Een soort pitch, want Mattel ging de film financieren.

Ik durf te stellen dat Greta Gerwig voldoende Hollywood uren heeft gemaakt om te begrijpen dat dit een moment van de waarheid was. Zou ze na deze pitch nog steeds de vrije hand krijgen?  

Wat zou ik graag bij die pitch zijn geweest, want daar kreeg Ynon Kreis te horen dat Barbie in de film op het hoofdkantoor van Mattel het management zou ontmoeten. Of beter gezegd: een groep witte niet al te snuggere mannen met de CEO als de domste.

‘In de film ben je zo dom dat je zelfs niet het toegangspoortje van je eigen hoofdkantoor open krijgt,’ hoor ik Greta zeggen.  

Ik weet niet wat Ynon op dat moment dacht, maar de meeste CEO’s zitten liever boven op de apenrots dan dat ze staan te stuntelen voor een toegangspoortje.

Maar Mr. Kreis gaf Greta nog steeds de vrije hand en deed nog iets wat uniek is in Hollywood: hij maakte het marketingbudget groter dan het budget voor de film. Bij elkaar een investering van ongeveer 300 miljoen dollar

Wacht even. De verkoop van de Barbiepoppen liep al jaren terug. Hoezo trek je dan 300 miljoen uit om een film over die pop te maken? En geef je anderen de vrije hand? Als het mis gaat, ben je niet alleen een sukkel in de film, maar ook in de echte wereld.

Ynon Kreis had zijn sporen verdiend in de filmwereld. Hij werkte o.a. bij Endemol en was CEO van Fox Kid Europe. Hij begreep de kracht van film. En hij begreep dat er iets drastisch moest veranderen in de wereld van Barbie, want die wereld was sinds de introductie van Barbie in 1959 drastisch veranderd.

“Het koppelt een kitscherige meisjesfantasie op een bizarre manier aan een feministisch pamflet”, aldus Herien Wensink, de chef van de kunstredactie van De Volkskrant. “En dat is een weloverwogen inhoudelijke boodschap”.

De rest is geschiedenis, filmgeschiedenis, want Barbie bracht in drie weken tijd meer dan een miljard dollar op. Dat was nog niet eerder vertoond in Tinseltown. De domme CEO uit de film is in het echt een commercieel genie  

1 miljard in the pocket en daarna nog een run op de Barbiepoppen in de winkel, dacht ik. Maar die run laat nog op zich wachten. ‘Dit komt onder meer doordat de poppen tijdens de coronapandemie zeer populair waren. Veel ouders moesten thuiswerken en kochten onder meer Barbie-poppen om hun kinderen zoet te houden,’ lees ik op een nieuwssite.  

Ynon Kreis verwacht dat de verkoop nog zal aantrekken. Ondertussen heeft hij ook filmplannen voor andere Mattel poppen, zoals miniatuurautomerk Hot Wheels en de paarse dinosaurus Barney.

Grote kans dat Mattel de komende jaren meer dollars gaat verdienen met films dan met hun poppen. Speelgoedfabrikant wordt mediabedrijf.  

Wat een lef en inzicht. En wat inspirerend voor de wereld waar ik in werk, want de meeste corporate content staat in het teken van een corporate boodschap. Of het promoot een dienst of product.

Als je dat nu eens loslaat. En gaat brainstormen over wat er gebeurt er als je vrije hand formule toepast. Gewoon klein beginnen. Een videoserie, een eigen you tube kanaal. Die Hollywood blockbuster komt dan later.

De vrije hand. Dat lijkt me een geweldig uitgangspunt om over te brainstormen. Mee eens? Stuur me een mail en ik kom vrij-blijvend langs. henkjan@broadcastyourbusiness.nl

Hollywood in je mail