1. Persoonlijk
Hoe persoonlijker ik het maak, hoe meer respons ik krijg. Dat is een inzicht dat ik heb gekregen na 18 afleveringen Hollywood in je mail. Koploper was aflevering 17 waarin ik verhaalde over een cruise met couturier Frans Molenaar.
Dat inzicht sluit aan bij wat ik leerde tijdens een 4-daagse training van Hollywood Goeroe Robert Mc Kee. Hij doceerde: ‘hoe cultureel specifieker je het maakt, hoe universeler het wordt’. Hij gaf als voorbeeld de film Lunchbox, die zich in India afspeelt, maar aan allerlei universele waarden appelleert.
Aanvullend op de Hollywood goeroe zeg ik: ‘hoe persoonlijker je het maakt hoe universeler het wordt. Mensen vertalen jouw persoonlijke ervaring moeiteloos naar hun eigen leven. En halen eruit wat ze nodig hebben’.
Toch vinden organisaties of marketeers het vaak spannend om persoonlijk te worden. In marketing uitingen worden heel veel open deuren opengedaan en gemeenplaatsen bezocht waar niks persoonlijk is te vinden, terwijl daar juist vaak de verbinding ontstaat.
Dit is aflevering 19 van Hollywood in je mail, de laatste voor de zomerstop. Voor mij een moment om de balans op te maken: wat waren de reacties op de eerste 18 afleveringen en welke inzichten heeft dat opgeleverd?
2. Verlangen
Een artiest waarmee ik heb gewerkt, vroeg of ik wilde meedenken over een idee voor een televisieserie. Toen ik vroeg waarom, noemde hij mijn emailing.
Hij zei: ‘ik lees liefde voor het vak en een verlangen naar…’
Best cryptisch, maar ik werd er blij van. Verlangen is sterk, het kan lang sluimeren en dan ineens oplaaien. Dan onderneem je vaak meteen actie. Ik heb al een keer gebrainstormd over zijn idee.
Verlangen, er zijn weinig marketing-uitingen die dat bij me oproepen. Daarmee bedoel ik niet het verlangen naar hoge kortingen en gratis producten. Verlangen gaat dieper, daar waar je verbinding maakt.
3. Onderzoek
Er meldde zich nog iemand uit mijn netwerk met een idee voor een televisieserie. Visuele comedy. Misschien wel het moeilijkste genre. Over mijn emailing zie hij: ‘Hollywood, daar heb je wat te pakken.’
Ook cryptish, maar ik voel dat ook. Het is niet alleen de link tussen Hollywood en de wereld van mijn opdrachtgevers. Dat is de affiche, maar er zit een wereld achter. Ik onderzoek wat ik te pakken heb door er tweewekelijke over te schrijven.
Dat maakt me ook kwetsbaar, want ik heb nog niet gevonden. En daar ontstaat ook verbinding, denk ik, want op alle 18 afleveringen heb ik een persoonlijke reacties gekregen.
4. Opschonen
Er waren er ook de nodige afmeldingen. Dat vind ik natuurlijk jammer, maar het schoont de mailinglijst wel op. En op LinkedIn, waar ik Hollywood in je mail ook publiceer, abonneren mensen zich. Veel meer dan het aantal dat zich voor emailing heeft afgemeld, stel ik mezelf gerust.
5. Fun
Last but not least: ik heb er lol in. En dat krijg ik terug. Onder andere van mijn oud-hoofdredacteur van de Cosmopolitan, waar ik ooit columnist was. Inmiddels al lang met pensioen liet ze weten ze dat ze vrijwel al haar nieuwsbrieven heeft opgezegd, maar mijn mailing met plezier leest. Alleen daarom al wil ik er mee door.
Na de zomerstop, in september meld ik me met meer Hollywood in je mail.
Een vakantietip: op het strand, in de bergen of dansend op een vulkaan komen vaak de beste inzichten. Vanuit de ontspanning. Het zijn goede momenten om jezelf af te vragen:
‘Kan ik mijn werk persoonlijker maken,
word mijn verlangen gevoed,
is het tijd voor onderzoek,
is het tijd om op te schonen,
heb ik genoeg lol?’
Geniet van de zomer!