diensten

over ons

Welke foto hang jij op de ijskast? (Visualiseer je doel)

visualiseer je doel

De Amerikaanse schaatser Shani Davis had in voorbereiding op de Olympische winterspelen in Turijn een foto van Erben Wennemars op zijn ijskast hangen. Dat was zijn grootste concurrent voor het goud op de 1000 meter. Iedere keer als Shani naar de ijskast liep, zag hij de foto en dacht: ‘What would Erben do?’ Zou hij gaan snacken of frisdrank drinken of zich houden aan een straf sportdieet. De foto op de ijskast hielp Shani om op lastige momenten de juiste keuzes te maken. Het visualiseerde zijn doel: goud halen op de Olympische Spelen. Dat lukte. Erben ging naar huis met brons. In mijn Story Rules workshop vraag ik aan de deelnemers welke foto zij op hun ijskast hebben hangen. Op het moment dat ze hun doel helder voor ogen hebben, weten ze welke keuzes ze moeten maken en welke uitdagingen ze moeten aangaan. Het beeld wordt een motor voor actie en verhalen.

Mars One

President Kennedy inspireerde een hele natie toen hij zijn visie verwoordde met: “a man on the moon by the end of the 1960’s”. Iedereen kon die man voor zich zien. Hoe hij met een zachte plof op de maan stapte en de Amerikaanse vlag in het stof plantte. Het was ook politiek geladen, want Amerika vocht een ‘space race’ uit met Rusland en lag op dat moment achter. Met dat beeld gaf hij het Amerikaanse volk het gevoel dat alles mogelijk was. En het buitenaardse inspireert nog steeds. ‘Mars One’ is een Nederlandse stichting met het doel om in 2027 een ruimtekolonie op de planeet Mars te vestigen. Volgens planning zullen in 2026 vier mensen naar Mars gestuurd worden om de eerste bewoners van de planeet te worden. Vier gelukkigen, want meer dan 165.000 mensen hebben zich ingeschreven voor een enkeltje Mars. Ja, een enkeltje, want je blijft er. Ik ben wel benieuwd wat die mensen op hun ijskast hebben hangen. ‘Utopia on Mars’?

60.000 keer sneller

Mensen denken in beelden. Dat was al zo in de tijd van de grottekeningen en nu de grot is ingewisseld voor de ‘cloud’ is visualisatie overal om ons heen. Weet je waarom? Ons brein neemt visuele informatie 60.000 (!) keer sneller op dan tekst. 90% van wat onze hersenen verwerken, is beeldmateriaal. Daarom de Story Rule: visualiseer je verhaal. Niet alleen je einddoel, maar je hele verhaal. Theo Hendriks schrijft in zijn boek ‘no story no glory’: corporate storytelling is fotomomenten creëren. Hij zegt: ‘breng je verhaal terug tot vijf plaatjes. Ieder plaatje visualiseert het begin van een nieuwe fase in het verhaal. Het helpt je om je verhaal te vertellen. En het helpt je publiek om het te onthouden.’

Selling story

Deze column is de laatste in de Story Rules reeks. Ik vertrouw erop dat de zes Story Rules columns je nieuwe inzichten hebben gegeven en je hebben geholpen om je corporate story vorm te geven. Ter afsluiting van de reeks: onderzoek welke media jouw publiek gebruikt en maak daar contact met ze. Op ieder ‘touch point’ moet ze je verhaal beleven. Bijvoorbeeld: schrijf een blog waaruit blijkt dat je een expert bent; verstuur inhoudelijk sterke tweets die ook entertaining zijn. Betrek je publiek, verras ze en entertain ze. Ze moet je white paper willen lezen, extra informatie willen aanvragen, je horen spreken, zaken met je willen doen. Dan word je verhaal een ‘selling story’.

Wil je meer weten?

Kijk op: workshop
Of download het Story Rules white paper.

– Deze column is verschenen in het magazine Events&Showbizz –