diensten

over ons

Kom tot de kern (dat is vaak de reden waarom klanten voor je kiezen)

blog over hoe je tot de kern van je onderneming komt

In mijn workshop ‘Story Rules’ is het één van de belangrijkste oefeningen: over 25 jaar bestaat je bedrijf niet meer. Schrijf je necrologie. Het is een oefening die vrijheid geeft, want je schrijft over iets dat er (gelukkig) nog niet is. Het is ook een oefening die focus geeft. Je hebt als deelnemer dan al geformuleerd wat jou uniek maakt (story rule no. 1). Je hebt in je hoofd wie je publiek is (story rule no. 2). In de necrologie komt dat samen. Wat wil je dat klanten over jou zeggen? Wat moet voortleven? Al schrijvend kom je tot wat de kern van je onderneming is. Dat is vaak de reden waarom klanten voor je kiezen. Dat is waar je verhalen over moeten gaan. Story rule no. 3 is cruciaal: kom tot de kern.

YouTube hit

In de necrologie van
het Zweedse automerk Volvo zou kunnen staan: ‘zij hebben veel mensenlevens gered’, want bij dit bedrijf is ‘veiligheid’ de kern. Daar draait het om in de verhalen die ze naar buiten brengen. Misschien ken je de YouTube video ‘Volvo Trucks – The Epic Split featuring Jean-Claude van Damme’. Daarin maakt de acteur een spagaat tussen twee rijdende Volvo trucks. Tegen het einde van de video verschijnt in beeld dat het een test is om te demonstreren hoe stabiel en precies de Volvo trucks kunnen sturen. Het is spektakel dat inhaakt op ‘veiligheid’. En het is een hit op YouTube. De video is inmiddels meer dan 86 miljoen keer bekeken en veelvuldig gedeeld via social media. ‘A good story spreads like a virus,’ is een oud gezegde dat in dit digitale tijdperk actueler is dan ooit.

No Caeser salad

Bij de Amerikaanse vliegtuigmaatschappij Southwest Airlines heet de kern ‘Commander’s Intent’. Het is een leidraad voor alle beslissingen binnen het bedrijf. Herb Kelleher, de CEO met de langste staat van dienst bij dit bedrijf, heeft ooit gezegd: ‘Ik kan je in dertig seconden leren hoe je deze maatschappij moet leiden. Hier komt het: Wij zijn dé goedkope vliegtuigmaatschappij. Als je dat eenmaal begrijpt, kun je elke beslissing over de toekomst net zo goed nemen als ik.’ Hij noemt als voorbeeld dat Tracy van marketing meldt dat passagiers hebben aangeven dat ze een Caesar salade met kip willen in plaats van alleen pinda’s. Hij vraagt aan Tracy: ‘Worden we door die Caesar salade dé goedkope maatschappij?’ Tracy begrijpt dat een luxe salade de prijs op zal drijven en daarom niet op het menu zal komen. Het is een anekdote die binnen de organisatie is gedeeld, omdat het illustreert waar het bedrijf voor staat. En waarom Southwest Airlines al ruim dertig jaar rendabel is in een sector waar regelmatig bedrijven het loodje leggen.

Think different

Bij Apple is de kern tevens hun slogan: ‘think different’. President Barack Obama zei na het overlijden van Apple oprichter Steve Jobs: ”Hij veranderde ons leven, zette een hele industrie op zijn kop en zorgde ervoor dat iedereen de wereld op een andere manier bekeek”. Steve Jobs was ‘think different’. Persoonlijk vind ik het mooi dat hij zijn innovaties lanceerde op events waar iedereen op het puntje van zijn stoel zat. Sterker nog: de hele wereld kon niet wachten om te zien welk product er was ontsproten uit het brein van Jobs. De lanceringen verliepen vaak volgens een verrassend scenario, wat ook een vertaling was van ‘think different’.

Of het nu een YouTube hit is, een interne anekdote of een event waar de wereld naar kijkt; het moet een verhaal zijn waarin naar voren komt waar een organisatie voor staat. De kern van het bedrijf is wat je publiek moet onthouden.

Wil je meer weten?

Kijk op: workshop
Of download het Story Rules white paper.

– Deze column is verschenen in het magazine Events&Showbizz –