diensten

over ons

Ken je publiek (weet waar ze wakker van liggen)

blog over Story Rule 2: ken je publiek

In mijn vorige column behandelde ik story rule no 1. ‘Durf uniek te zijn (dan heb je wat te vertellen).’ Story Rule no. 2 gaat over je publiek. Waar komen ze vandaan, wat is hun leeftijd, welstand, inkomen, wat zijn hun waarden en normen? En wat mij betreft het belangrijkste: waar liggen ze ’s nachts wakker van? In tijden van crisis kan dat gebrek aan geld zijn. In tijden van welvaart kan dat gebrek aan tijd zijn. In alle tijden kan het gebrek aan overzicht zijn. De (digitale) wereld verandert nu sneller dan ooit. Zorg dat je je publiek kent. Echt kent. Bied een oplossing voor hun probleem. Garandeer ze een goede nachtrust. Focus daar je verhaal op.

Eyeopener

Een belastingadviseur die aan de Story Rules workshop deelnam, lag er van wakker dat hij ouder werd. Zou het voor zijn klanten een reden zijn om naar een jongere adviseur uit te wijken? We zoomden in op zijn klanten. Dat waren veelal babyboomers. Of zoals hij het treffend zei: ‘rijke senioren’. Die lagen op hun beurt wakker van zaken, zoals: aflopende hypotheek, vrijkomende lijfrente, veranderende pensioenregeling, financiering van zorg, erfenis en testament. Zaken waar deze belastingadviseur juist veel ervaring mee had. Zaken die zijn klanten niet aan een jong broekie zouden toevertrouwen. Gaandeweg de workshop constateerde hij dat zijn nadeel een voordeel was. Zijn klanten wilden een adviseur van hun eigen generatie. Voor hem was dit een ‘eyeopener’ en een reden om zijn aanbod meer af te stemmen op deze doelgroep.

Insights

Maak gebruik van verschillende bronnen om erachter te komen hoe je doelgroep, publiek of (potentiële) klanten denken, praten en waar ze over dromen – of nachtmerries van krijgen. Gebruik social media en fora, google zoveel je kunt om zoveel mogelijk insights te vergaren. Maar wat je zeker niet moet laten, is direct, persoonlijk contact met een aantal van je klanten te zoeken. Interview ze of nodig er een paar uit voor een goed gesprek en je krijgt al snel inzicht in wat je publiek nodig heeft. Zo’n klein kwalitatief onderzoek levert vaak meer en diepere ‘insights’ op dan een groot (en duur) kwantitatief onderzoek. En je leert hoe jouw publiek praat en denkt. Dit helpt je dan weer om je verhaal te schrijven in hun taal.

Volle zaal op je evenement

Story rule no. 2 is cruciaal voor de evenementenbranche. Of je nu een feest, congres, festival of relatiedag organiseert; de tent moet vol en dat is vaak hard werken. Vooral in het najaar is de concurrentie moordend. Soms zijn er in een week meerdere evenementen die zich op dezelfde doelgroep richten. Hoe zorg je ervoor dat ze voor jouw evenement kiezen? Verplaats je in je publiek. Onderzoek wat hen bezig houdt en bied een programma waar ze graag tijd voor vrijmaken. Een verhaal waarin ze zichzelf herkennen. Waaruit blijkt dat jij weet waarvan ze wakker liggen. En hoe je ze kunt helpen. Dan komen ze uitgeslapen naar jouw evenement.

Wil je meer weten?

Kijk op: workshop
Of download het Story Rules white paper.

– Deze column is verschenen in het magazine Events&Showbizz –