diensten

over ons

Een hoera-verhaal boeit niet (drama is conflict)

blog over Story Rule: drama is conflict

Voor ieder Hollywoodfilm, iedere Netflix serie en iedere corporate story geldt de regel: drama is conflict. Met drama bedoel ik dramatiek, de regels van een verhaal vertellen. Ooit bedacht door de Griek Aristoteles en vastgelegd in zijn boek ‘Poëtica’. Film- en tv-makers passen die regels altijd toe, of het nu een romcom, een thriller of science fiction is. Hoe moeilijker de hoofdpersoon het heeft, hoe meer het publiek meeleeft. En: hoe groter de kans op hoge kijkcijfers of een blockbuster.

In de corporate wereld zijn ze minder scheutig met het delen van conflicten. Sterker nog: CEO’s zijn soms meesters in het verbergen ervan. Wat ze presenteren als een corporate story, is een opsomming van hoera-momenten. Alle afdelingen, inclusief ‘legal’, hebben hun plasje erover gedaan. Alle drama is eruit geknepen. Hollywood goeroe Robert McKee noemt dit ‘negaphobia’. De fobie van organisaties om hun worsteling te laten zien. Dat is een gemiste kans, want je publiek wil juist meeleven met je ambities, teleurstellingen, ontdekkingen, verrassingen. En uiteindelijk je succes. Ze moeten jou een ‘happy end’ gunnen. Dan heb je contact. Dan staan ze open voor wat je ‘verkoopt’.

Spanningsboog

Aristoteles schreef: ieder verhaal heeft een begin, een midden en een einde. Daarover heen loopt een spanningsboog waarin het conflict naar een climax gaat en daarna afwikkelt naar het einde (lees: de moraal van het verhaal). Die theorie staat na 2500 jaar nog fier overeind. In mijn Story Rules workshop illustreer ik het met een zelf verzonnen verhaal rond het sportmerk Nike. Met hun slogan ‘just do it’ richten ze zich op de potentiële klant. In mijn verhaal is dat Henry. Moe van het werk zakt hij onderuit op de bank. Zijn nieuwe vriendin komt erbij en maakt een grapje over zijn ‘lovehandles’. Hij lacht, maar vindt het niet leuk. Scenario-technisch begint hier het conflict. Zijn ex maakte ook dat soort grapjes. Nu is ze hertrouwd met een sporttype. Henry worstelt met zijn zelfbeeld. Op dat moment komt een ‘just do it’ commercial op tv.

The point of no return

Het conflict wordt groter als dat weekend zijn kinderen bij hem zijn en zijn zoontje vertelt dat er op school een sportwedstrijd is voor vader met zoon. Zijn ego krijgt een dreun als zijn zoontje zegt dat hij de nieuwe man van zijn moeder wil vragen om mee te doen, want die is lekker sportief. Als publiek voel je: dit doet hem pijn. Gelukkig komt zijn dochter hem te hulp. Ze laat haar broertje foto’s zien van hoe hun vader vroeger was. Een gespierde atleet. Zijn zoontje is onder de indruk en zijn nieuwe vriendin ook. En Henry denkt: ‘just do it’. Hij belooft zijn zoontje dat zij samen de wedstrijd gaan winnen. Nu kan hij niet meer terug. In scenario-termen, noemen we dit ‘the point of no return’.

Ups-and-downs

Henry koopt schoenen van Nike. Ze lopen heerlijk, maar hij is mega-druk op zijn werk. Hij komt niet toe aan trainen. Moet hij zijn zoontje en zichzelf teleurstellen?

Om je publiek steeds meer te betrekken, moet je verhaal op en neer gaan; van positief, naar negatief naar… een sportieve collega vertelt dat er sinds kort douches zijn. De man denkt: ‘just do it’. Hij laat de auto staan en jogt naar zijn werk.

Climax

Het conflict beleeft zijn climax op de dag van de vader-zoon wedstrijd. De man is afgetraind. Zijn nieuwe vriendin is onder de indruk. Zijn dochter heeft een spandoek voor hen gemaakt. Gaan vader en zoon winnen? Dit is het moment om het verhaal te vertragen. Hoe verlopen de voorrondes, wie zijn de grootste concurrenten, halen ze de finale? Ja, maar gaan ze ook winnen? Nee, ze worden tweede, maar de man voelt zich wel een winnaar. Hij is veranderd en durft in zichzelf te geloven. De moraal van het verhaal gekoppeld aan de kracht van ‘just do it’. De power van Nike.

Happy end

Wie is de hoofdpersoon van jouw corporate story en wat is zijn of haar uitdaging? Vertel het verhaal langs die lijn, met ups-and-downs, zodat je publiek steeds meer betrokken raakt bij je hoofdpersoon. En bij je business. Dan ben je op weg naar een ‘happy end’.

Wil je meer weten?

Kijk op: workshop
Of download het Story Rules white paper.

– Deze column is verschenen in het magazine Events&Showbizz –